Klesá efektivita používaní Facebooku?

12. července 2010

money

Počet uživatelů roste, přicházejí i ti nejhloupější, kteří šíří podvodné stránky napříč celým Facebookem. Není to jako dřív – Facebook pomalu ztrácí své výhody a není to nijak přehnané trvzení. Kdo používal Facebook alespoň před 2 lety, jistě mi dá za pravdu.


Před 2 lety…

Lidé a Líbímseti, to byl ještě v roce 2008 obrovský hit (a já byl out…). Facebook byl v Česku ještě neznámý – tedy pro běžnou veřejnost. Počítačově gramotnější už o Facebooku věděli a využívali jeho výhody naplno, včetně mě. Měl jsem sice jen 20 přátel, ale za to kvalitních – sdíleli opravdu zajímavé informace a hlavně - stačilo Facebook zapnout obden a nic mi neuniklo. Facebook se mi tehdy líbil, ale s příchodem roku 2009 se situace začala rychle měnit a já poprvé uvažoval o zrušení Facebooku, až jsem ho nakonec dočasně zrušil – od února do července. Pak jsem si bohužel musel účet opět aktivovat, abych měl přístup do profilů uživatelů, protože jsem stále častěji začal slýchat „Já to mám na Facebooku, tak se tam podívej“.

…a nyní

Obsah Facebooku tvoří uživatelé, administrátoři jen určují, jak bude tento obsah prezentován. Kvalitní uživatelé přinesou kvalitní obsah, blbci samozřejmě jen balast – což bylo řečeno v článku o trapnosti Facebooku. Náhle se objevily „novinky“, které jsem dosud neznal – pozvánky do stránek, skupin a aplikací od přátel, podvodné a bezvýznamné stránky, psaní na cizí zdi, označování lidí na fotkách, kteří tam vůbec nejsou a další SPAM. Facebook už pro mě nepředstavuje zdroj zajímavých informací, ale jen obrovské smetiště, ve kterém bohužel není zákaz skládky pod pokutou.

Výhody Facebooku v reálu

Kromě uživatelů, kteří už úplně ztrácí přehled v dění u přátel a mají problém je informovat o tom svém, protože místo zajímavostí se jim v obrovské míře zobrazují jen hlouposti, jakými jsou podvodné stránky, kvízy apod., tak přicházejí o výhody hlavně už i firmy – Facebook je láká na zlepšení styku se zákazníky, kteří mohou jednoduše reagovat na dění ve firmě apod. Jenže vyšší počet uživatelů => větší počet blbců => větší počet hloupých reakcí. Když před 2 lety měla firma stránku na FB, tak sice neměla tolik fanoušků, ale jejich aktuality si všimli téměř všichni z nich a psané komentáře byly k věci. Nyní má fanoušků několikanásobně více, jejich aktuality si ale všimne jen malé procento z nich, protože se rychle ztratí mezi SPAMem z ostatních (podvodných) stránek a dalším balastem, a 90 % reakcí na aktualitu je úplně scestných. Nemluvě o tom, že zeď této stránky zaplní i SPAM z podvodných profilů, který bude nutno mazat, hlavně pokud půjde o reklamu pro konkurenci. Samozřejmě je to u každé firmy individuální, pokud je to firma zabývající se něčím z oblasti věd, moc hlupáků mezi fanoušky mít nebude. Vyplatí se tedy firmě snažit obstát mezi stovkami dalších SPAMujících stránek? Určitě ne tak efektivně, jako dříve…

Čím více budete mít přátel, tím více balastu uvidíte v novinkách, čím více firem bude mít svou stránku na Facebooku, tím více stránek budete fanoušky, čím více stránek budete fanoušky, tím více balastu uvidíte v novinkách, čím více webů bude socializováno pomocí tlačítka To se mi líbí a čím více lidí bude toto tlačítko používat, tím více balastu budete mít v novinkách… je to nekonečný řetězec, který do budoucna nevěští pro Facebook nic dobrého. Doufám, že Facebook brzy dojde k bodu nepoužitelnosti a já si ho opět budu moci zrušit…

Kde je chyba?

Nelze vše svádět na hloupost uživatelů, protože hlupáci jsou všude a někde to i přesto funguje. Problémem je spíše hloupost Facebook týmu a to ve všech směrech. Kromě toho, že se jim i po tolika letech nedaří udělat stránky dostatečně uživatelsky přívětivé (tzv. user-friendly), tak o tom svědčí i trapasy způsobené při zveřejnění jakékoliv nové funkce. Například socializace internetu tlačítkem To se mi líbí, které v prvních dnech způsobilo obrovský SPAM na zdech uživatelů – programátoři totiž zapomněli omezit délku článku a názvu webu. Spíše než zapomněli bych řekl, že je taková základní věc ani nenapadla. Ano, mají sice obrovské stránky, které toho hodně umějí, ale jakým způsobem... schopnost se něco naučit a schopnost přemýšlet jsou dvě zcela odlišné věci. Dost ale o jejich hlouposti, i když z toho vyplývají všechny problémy.

Facebook tým kašle na jakékoliv moderování obsahu, i když obsah je to nejdůležitější – přihlíží podvodům a nic s nimi nedělá, protože to při 200 miliónech aktivních uživatelů prý nelze zvládnout. Ono by stačilo v každé jejich zemi zaměstnat nějakého správce, který by kontroloval jak správnost překladu (je tam spoustu nevhodných překladů, ale běžný uživatel nemá šanci to opravit), tak i mazal podvodné, SPAMující a falešné (neoficiální) stránky - jedná se o porušování podmínek, tak proč to nikdo nehlídá? Těch pár zaměstnanců navíc by je snad nezabilo… a určitě by to hodně přidalo na kvalitě. Nyní mohou všichni zakládat podvodné stránky a profily bez obav, že by o ně přišli, a tak se nedá změna k lepšímu očekávat - spíše naopak: jsou nuceni zakládat těchto stránek mnohem více, protože už i v podvodech se tvoří silná konkurence, což opět nevěští nic dobrého…

Líbil se vám tento článek? Tak ho SDÍLEJTE!

Klíčová slova:
facebook, využití, efektivita, budoucnost

Komentáře: Klesá efektivita používaní Facebooku?


Komentáře ke článku Klesá efektivita používaní Facebooku? nejsou povoleny. Pokud opravdu potřebujete něco důležitého, použijte e-mail (uveden v patičce webu). Děkuji.