Facebook mění lidi

16. září 2010

Na českém internetu bylo spoustu portálů s vysokou návštěvností, ale žádný dosud tolik nepostihl lidský život, jako právě Facebook. Samozřejmě, že ne každý uživatel ten Facebook tak „žere“. Ale jsou zde už statisíce lidí, kteří Facebookem žijí.


Facebook – jedni závislí, jiní ignorují

U spousty mých přátel se začala vyskytovat skutečná závislost na Facebooku. Ráno vstanou a musí napsat, jak se vyspali a že jdou do školy, ze školy musí napsat, že jsou ve škole, v době oběda musí napsat, co mají k jídlu, odpoledne musí napsat, co dělají, večer zopakovat co dělali odpoledne a v noci se rozloučit a popřát všem dobrou noc. Ano, je to smutný případ sám pro sebe, ale vůbec se nejedná o nic výjimečného.

Pak jsou i přátelé, kteří Facebook doslova ignorují. Na jednu stranu je chápu a závidím jim, že mají díky tomu tolik volného času navíc, který se dá využít jistě mnohem lépe. Na druhou stranu se ale také o leccos ochuzují, protože s rostoucím počtem uživatelů rostě i počet věcí, které se na FB řeší a dohadují – různé srazy a akce, o kterých se dnes už nedá dozvědět jinak než na Facebooku, protože přes ICQ a e-mail už nikdo pozvánky neposílá (proč, když každý má FB…). Navíc další důvod byl uveden v článku Ksichtokiha – už dávno není doba, kdy znát jen e-mail znamenalo nevědět nic.

Díky Facebooku můžete navázat kontakty s lidmi…

To se píše na hlavní stránce (pokud nejste přihlášení) a musím s tím souhlasit. Díky obrovskému počtu uživatelů patří Facebook mezi špičku pro navázání kontaktu. Pokud ale s někým ten kontakt navážu, raději co nejdříve přejdu na spolehlivější e-mail a nějaký IM (Jabber, ICQ), než nadávat nad ztrácejícími se zprávami na Facebooku. V současné době má být ale nasazen nový chat, tak uvidíme, co přinese lepšího.

… a sdílet s nimi své zážitky.

A sakra. Zde je velký kámen úrazu, neboť sdílení zážitků na Facebooku mnohdy vyžaduje více úsilí než jejich tvorba. Sdílení zážitků vyžaduje minimálně napsat nějaký status, který bude posléze komentován, a vy budete muset komentáře číst, někdo se vám díky tomu ozve i na chatu, a tak budete několika lidem psát to samé. Pokud sdílení zážitků myslíte vážně, pak by bylo na místě i nahrát spousty fotografií, označit na nich lidi, a nějaké to video by se taky hodilo. Možné komplikace při nahrávání fotek a videí vás připraví o další čas. Pokud si dáváte hodně záležet i na nastavení soukromí, pak kvalitní výběr, komu se mají a nemají zobrazit fotky, zabere další čas.

Není tedy lepší sdílet své zážitky jen s těmi nejbližšími, se kterými je i vytváříte? Po náročném dni plném skvělých zážitků jít raději dříve do postele a pořádně se vyspat, nežli vysedávat u počítače dlouho do noci, abyste se o vaše zážitky podělili i s lidmi, kteří o to často ani nestojí? A zážitky sdílet až v dalších dnech s někým na kafi či pivu? Ano, určitě to je lepší. Jenže jsou zde tací, kteří se prostě musejí celému světu pochlubit, že ten prochlastaný víkend byl úplně suprový, a hlavně nahrát fotky poblitých přátel, nejlépe bez nastavení soukromí, ať se člověk nezdržuje.

Čím více času stráveného na Facebooku, tím méně zážitků ke sdílení.

Čím hloupější, tím větší následky

Je-li člověk hloupý, nemusí to být v reálném světě tolik znát. Teprve ale díky Facebooku si uvědomuji, jaké primitivy mám za přátele. Má vůbec cenu se přátelit s někým „tak blbým“, že se přidává do těch podvodných skupin, posílá mi pozvánky, sdílí odkazy na ty debilní stránky a ještě ani nedokáže pochopit, že to je podvod? Čeho je takový člověk schopen? Když se objeví podvodná aplikace „Jak dobře znáš své přátele?“, která vybere někoho ze seznamu přátel a bude se ptát na jednotlivé otázky, včetně soukromých i citlivých údajů, jakou mám šanci, že mé údaje nikde nesdělí? Ať si klidně sdílí ty své, to je jeho blbost. Jenže co když bude chtít dokázat, že toho o mně ví co nejvíc, a do té aplikace se tedy bude snažit zadat maximum mých osobních údajů? Ostatně o nebezpečnosti některých přátel jsem psal v článku Facebook a soukromí.

Podvody jsou to, co hloupější lidi mění nejvíce. Kouzlu Facebooku snadno podlehnou a začnou na něm trávit spoustu času. Díky tomu si všímají podvodných stránek a obětují spoustu času, aby udělali vše, co po nich stránka požaduje. Hrají dětské hry, stávají se fanoušky, posílají pozvánky přátelům, sdílejí odkazy na zdi, chodí na různé weby, přijímají SPAM, klikají na reklamy, posílají SMS, dělají si IQ testy, propagují (SPAMem) jednu soutěž za druhou s vidinou výhry a zároveň ztrácejí čas hlasováním pro ostatnívěci, které dříve vůbec nedělali, jsou dnes na jejich denním pořádku. Když po nich něco žádáte, nedokážou to udělat, protože nemají čas – nemají čas, protože ho tráví s podvody na Facebooku. A co za to mají? Většinou nic, maximálně vidí nějaké to video, které lze snadno vidět i bez toho obětovaného času, který napomohl rozšíření stránky mezi další hlupáky.

Podvodníci si mnou ruce. Hlupáků na Facebooku jsou statisíce a co jim řeknou, to udělají. Toho se dá snadno zneužívat a podvodníků přibývá a přibývá. Mají weby s desítkami tisíc návštěv denně a s tím souvisejícím i vysokým výdělkem nejen z reklam, které všude na stránkách jsou. A z těch hlupáků se stávají jacísi dobrovolní otroci – pracují pro vás zadarmo, stačí jim občas vytvořit nějakou další stránku, na kterou dáte odkaz na video z YouTube, a když budete chtít, můžete je klidně i prodat někomu jinému, kdo jim bude zobrazovat zase svou reklamu. Nikde se podvody nepropagovaly snadněji, než právě na Facebooku.

Poznamenáni jsme všichni!

Ale nejen ti, kdo mají touhy sdílet své zážitky, či jsou hloupí a nalétávají na všechny podvody, jsou poznamenáni příchodem Facebooku. Vždyť i moje babička už zná Facebook, i když ani nikdy neseděla u počítače. Televize do ní v jednom kuse hučí „… na Facebooku“, a tak chtěla na kabelovce naladit i tu novou stanici Facebook – musel jsem jí tedy vysvětlit, že to není televizní stanice, ale jedna kravina na tom blbým internetu.

Obrovská propagace zdarma v médiích je to, co za úspěchem Facebooku stojí. Kdyby nebyly na FB firmy, ale sloužil by jen ke komunikaci mezi lidmi, nikdy by takového úspěchu nedosáhl, jelikož ty firmy by nevnucovaly Facebook svým klientům. Nyní je Facebook vnucován nám všem a všude, úplně všem a úplně všude. Během psaní článku mi přišel perfektní e-mail od ČEZu, tak na něj asi odpovím všem :)


Příští článek bude na téma Facebook mění internet – co nakonec bude jeho obsahem, mi ještě není známo, jelikož i obsah dnešního článku se měl soustředit trochu na něco jiného. Jenže člověk se u toho tak trochu rozepíše, začne odbíhat od nadpisu článku, mazat se mu to nechce a přepisovat také ne. Pro příští článek si zkusím stanovit přísnější osnovu, slibuji. Omlouvám se všem, kterým přišlo čtení tohoto dlouhého článku jako ztráta času a nenašli v něm to, co si mysleli, že najdou.

Kdybych měl napsat o Facebooku přesně to, co mám v hlavě, dalo by to ještě na desítky článků – napsat to jednodušeji jde, ale čím jednodušší článek bude, tím více otázek a lidí, kteří vaše informace budou vyvracet, jelikož jste uvedli nedostatek argumentů… Psát články pro širokou škálu lidí s jedinou společnou vlastností, tou jest vlastnictví účtu na Facebooku, není snadné.

Líbil se vám tento článek? Tak ho SDÍLEJTE!

Klíčová slova:
facebook, život, hlupáci, podvody, sdílení zážitků

Komentáře: Facebook mění lidi


Komentáře ke článku Facebook mění lidi nejsou povoleny. Pokud opravdu potřebujete něco důležitého, použijte e-mail (uveden v patičce webu). Děkuji.