Facebook mění internet

19. září 2010

Po článku Facebook mění lidi je tu i článek Facebook mění internet. Tentokrát ho mám lépe připraven a sdělím snad vše, co bych chtěl, bez ubíhání od tématu. To ale neznamená, že článek bude kratší :)


Nárůst návštěvnosti Facebooku na úkor českých portálů

Ač Facebook nemá českou podporu, je nekvalitně přeložen a stránky se načítají velice pomalu, našel si oblíbení i u spousty Čechů. Ti místo domácích sociálních sítí začali dávat přednost zahraniční, které podlehli, a většina z nich se na ní stala doslova závislých. Facebook žere spoustu času, a tak místo brouzdání ve vodách českého internetu tráví uživatelé veškerý čas jen na něm, což má za následek úbytek návštěvníků nejen na českých sociálních sítích, ale internetu obecně – lidem už nezbývá čas na nic jiného. Když Facebook neznali, vesele si brouzdali. Příchod Facebooku dokonce snížil i využívání spolehlivých instant messengerů (Jabber, ICQ,…), které jsou mnohými nesmyslně nahrazovány nestabilním chatem na Facebooku se ztrácejícími se zprávami.

Facebook táhne k internetu více lidí…

Co je internet? Pro mnohé nováčky je internet jen Facebook. Spoustu lidí začalo využívat internet až právě s příchodem Facebooku, do té doby se internetu nevěnovali – nerozuměli tomu, neuměli hledat, báli se virů, a kdo ví z čeho ještě měli strach, aby ten drahý stroj nerozbili. Jenže přátelé přinutí k založení FB účtu úplně každého, bez ohledu na to, jak je počítačově gramotný. A tak se zde začala objevovat spousta nových lidí, kteří nevědí o internetu vůbec nic, o počítačích taky ne, ale přesto jsou každodenními uživateli. A pak ani není čemu se divit, když vidíte, jak se ti hloupí lidé přidávají do těch podvodných stránek – vůbec totiž nechápou, kdo ty stránky vytváří, co jsou aplikace apod. Neznalost neomlouvá – na internetu je spoustu článků o Facebooku, tak by stačilo, aby si přečetli alespoň jeden – jenže na to nemají čas, pokud to není sdělení od administrátora Facebooku vyhrožující smazáním účtu v případě nerozeslání pozvánky všem přátelům.

…kterým se okolí začíná přizpůsobovat

Jako tvůrce internetového obsahu píšu často i spoustu návodů. Dříve stačilo napsat „Přidejte si odkaz mezi oblíbené“, dnes v návodu často opakuji slova „kliknout“, „pravým tlačítkem“ (kolik lidí dnes vůbec ví, co je kontextová nabídka?), musím vysvětlovat co že to jsou oblíbené položky, k čemu slouží (kdo nezná na internetu jinou stránku než FB, tomu jsou k ničemu) a napsat návod, jak se do jednotlivých prohlížečů přidávají (aneb papouškovat to, co píšou autoři prohlížečů již ve svých návodech). Dřívější uživatelé byli totiž rozumnější a než začali něco používat, naučili se alespoň základy – dnešní počítačoví nováčci neznají kromě Ctrl+C a V ani jednu klávesovou zkratku (dřív se uživatelé ve znalosti zkratek předháněli, protože kdo jich znal nejvíce, dokázal pracovat mnohem rychleji), do všeho se bezhlavě pouští, aniž by o tom něco věděli, o ničem si nic zjistit nechtějí a znají jen ty informace, které jim byly narvány až přímo pod nos – bez ohledu na jejich pravdivost. Bojím se doby, kdy přijde na internet další generace, zas o notný kus hloupější, a já budu muset návody začínat vysvětlováním kde nalézt počítačovou myš a co je levé tlačítko…

A co když se těmto lidem nebudu přizpůsobovat? Jednoduše bych musel denně mazat z mailu, knih návštěv a ze stránek na Facebooku spoustu vzkazů naštvaných uživatelů, kterým něco nefunguje, protože jediné co umí, je dát o sobě pořádně vědět, místo aby si přečetli, co je to počítač, k čemu slouží a hlavně jak se používá. Vždyť i u podvodných stránek nadávají na nefunkčnost a SPAM, píšou stovky sprostých slov, ale nadávat by měli jen sami na sebe.

Jen si představte, že by třeba automobil byl dostupný každému (i bez řidičského oprávnění) a sedali by za něj začátečníci, kteří by po navigaci chtěli, aby jim místo „odbočte vlevo“ vysvětlovala, jak se s autem zatáčí. Přesně taková situace dnes začíná panovat na internetu.

Neoficiální aplikace pro Facebook aneb Firefox vede!

Nemám sice žádné oficiální globální statistiky, ale podle svých přátel můžu tvrdit, že podíl používání internetového prohlížeče Mozilla Firefox obrovsky stoupl v době, kdy se začaly objevovat spamující stránky vyžadující stažení prohlížeče Firefox a instalaci doplňku – například pro změnu vzhledu. Dříve přátelé nevěděli co Firefox je, dneska ho ale má kdejaká blondýnka, aby mohla mít růžový Facebook. To vidím jako plus, ale vlastně k čemu to, když ta blondýnka s tou liškou stejně neumí pracovat…

Dělat kvalitní stránky, nebo raději spamovat Facebook?

Tak tuto otázku už si začínají pokládat někteří tvůrci webů. Vytvořit navštěvovaný web dříve vyžadovalo opravdu kvalitní práci – originální nápad, perfektní zpracování či velká cílová skupina uživatelů. Jenže proč trávit hodiny, nebo utrácet desetitisíce za weby, když dnes stačí vytvořit pár hloupých stránek na Facebooku, vyžadovat kliknutí na To se mi líbí a nahnat všechny návštěvníky na svoje stránky vytvořené během 15 minut, kde 14 minut trvala instalace reklamních bannerů? Když mají tyto weby vyšší návštěvnost a zisky než kvalitní projekty, proč tedy nad těmi velkými projekty ztrácet čas? Ano, komu jde jen o peníze, jeho volba je jasná. Kdo má v sobě alespoň dávku slušnosti a rozumu, ten bude tvořit kvalitní weby dále.

A kdo má kvalitní projekt a chtěl by rozšířit jeho propagaci i na Facebook, ten zřejmě neuspěje. Ti desetitisíce lidí přidávajících se do stránek jsou jen „nudící se děti“, a pokud se dostanou na nějaký web, kde nebude srandovní video, tak buď odejdou, anebo tam udělají více škody než užitku (v případě zapnutých komentářů apod.). Hloupější návštěvníci, hloupější komentáře.

Facebook a jeho sociální pluginy

Tlačítko To se mi líbí, tlačítko Sdílet, Stát se fanouškem, okno s výpisem fanoušků stránky – však to jistě znáte. Kdo to na webu nemá, může se ochuzovat o některé návštěvníky – sdílený odkaz vždy někoho přivede, a kdo je líný, nebude kopírovat vaši url, ani hledat tlačítko sdílet schované na stránce – pokud ho během chvíle nenajde, váš článek sdílet nebude. A kdo to na webu má, tak zas některé návštěvníky odrazuje – pluginy od Facebooku jsou náročné na výkon počítače a rychlost načítání dat z Facebooku je zhruba 4krát nižší než rychlost českých webů, proto jsou tyto tlačítka velkou brzdou pro české stránky a programátoři je nemají rádi. Nejhorší případ nastane tehdy, když web využívá všechny pluginy najednou a velkou část z nich má v horní části (aby je návštěvník měl více na očích) – to způsobí, že zbytek obsahu stránky jen čeká na načtení Facebooku. Však se občas mrkněte do stavové řádky prohlížeče (ta lišta úplně dole) – při načítání tam vidím spíše „Čekání na facebook.com…“ než doménu stránky, na které se nacházím.

Jenže třeba takový box s výpisem fanoušků zabere na stránce nějaké to místo. Zrovna tak firma, která si dala za cíl nasbírat si co nejvíce fanoušků, bude věnovat nemalou část prostoru svých stránek upoutávce na Facebook, která musí být samozřejmě na očích. Už bez Facebooku bylo těžké vymyslet, jak nejlépe využít prostor webu, aby zobrazoval přehledně co nejvíce informací. Nyní přišel Facebook a jeho pluginy zabírají další místo, mnohdy zbytečně – spoustu návštěvníků stránek zajímají opravdu jen dané stránky a nemají zájem se stávat nějakými fanoušky…

Opět je potřeba zmínit, že tyto sociální pluginy mají jeden další velký nedostatek – všechny kliknutí se sčítají, a tak například počet komentářů může určovat „počet lidí, kterým se stránka líbí“ – samozřejmě je to absolutní blbost, ale Facebooku to nevadí a téhle chyby je plný internet. Kdo tedy na stránce nemá plugin pro komentáře, de facto se ochuzuje o spousty lidí, kterým se stránky líbí :) Více na Fejsbůčku.


Suma sumárum internetum

Českým webům klesá návštěvnost, lidé už na ně nemají čas – tráví ho na Facebooku. Autoři webů se musejí připravovat na nové negramotné návštěvníky, psát mnohem podrobnější návody a dělat ještě blbuvzdornější portály. Internetové prezentace se díky sociálním pluginům, které zabírají plochu využitelnou pro užitečné informace, načítají mnohem pomaleji. Nepoctivci zakládají odpudivé weby plné reklam, ale díky Facebooku mají návštěvnost v desítkách tisíc lidí denně. Alespoň že Firefox se rozšířil, ale za jakou cenu? Tolik dnešní internet v mých očích.

Na závěr doporučuji zhlédnout toto video :)

Líbil se vám tento článek? Tak ho SDÍLEJTE!

Klíčová slova:
facebook, internet, firefox, návštěvnost, bfu

Komentáře: Facebook mění internet


Komentáře ke článku Facebook mění internet nejsou povoleny. Pokud opravdu potřebujete něco důležitého, použijte e-mail (uveden v patičce webu). Děkuji.